VR:n kalustoyhtiö takaa kilpailun ilman kilpailua

Kalustoyhtiö vaikuttaa menetelmältä tehdä rautatiekuljetusten kilpailutuksesta näennäistä kilpailua, sillä sen ansiosta tarjonta ei lisäänny. Ajatus alemmista hinnoista perustuu siihen, että tarjonnan lisääntyessä yksityisten toimesta, hinnat laskevat. Se taas edellyttäisi kilpailijoita hankkimaan omaa kalustoa. Kalustoyhtiön tapauksessa ”kilpailusta” tulee nollasummapeli, jossa kaluston saaminen poistaa sitä aina kilpailijalta.

 

Kalustoyhtiön kalusto on tällä hetkellä mitoitettu VR:n nykyiseen tarpeeseen, joten ilman kaluston lisäystä yhtään ainutta lisäistuinta ei juniin tule. Jos siis jokin yritys aloittaa ”kilpailun” reitillä A VR:ää vastaan kalustoyhtiöltä vuokratulla kalustolla, VR:n tulee joko vähentää vastaava kalusto kyseiseltä reitiltä ja tarjonta pysyy samana tai poistaa se reitiltä B, jolloin sieltä taas poistuu tarjontaa. On sitten VR:n ”moraalista” kiinni luopuuko se taistelutta reitistä A pitääkseen yllä esimerkiksi kannattamatonta reittiä B vai luopuuko se reitistä B jotta todellinen kilpailu voisi realisoitua. Kumpi lienee tämän valitun mallin tavoite, karsia kannattamattomia reittejä, vai tarjota kirsikanpoiminta mahdollisuus yksityisille ”kilpailijoille” poistamalla VR:n edellytykset kilpailla. Oletan nimittäin, että VR:llä ei ole etuasemaa nykykalustoonsa.

 

Toisaalta kalusto on eritasoista ja soveltuu eri liikenneväleille eri tavoilla. On siis mahdollista, että yksityisille annetaan se optimaalinen kalusto kannattavimmille väleille, jolloin VR:llä ei ole pääsyä kalustoon, jolla voisi edes yrittää kilpailla kaluston kaapanneiden ”kilpailijoiden” kanssa.

 

Ainoa keino estää näitä ongelmia realisoitumasta, olisi ylitarjonta kalustoyhtiön kalustossa. Se taas tarkoittaisi käyttämätöntä kalustoa ja korkeampaa hintaa sille kalustolle jota käytettäisiin. Ei kuulosta kovinkaan kustannustehokkaalta. Mielestäni ainoa keino todelliselle kilpailulle on se, että yksityisten pitää myös hankkia oma kalustonsa jolloin myös tarjolla olevien istuinten määrä kasvaa.

 

Tässä kirjoituksessa käsittelin nyt vain kalustoyhtiötä. Löytyy siitä monta muutakin ongelmaa. Yksi sellainen on Soininvaaran esiintuoma kilpailutusmuoto, mutta muitakin löytyy.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu